Малая Южная железная дорога

Прошлое и настоящее

Малая Южная железная дорога

І новенький костюм до свята

Відкриття руху поїздів на залізниці «Мала Південна» — це завжди довгоочікуване свято для дітей. А нинішнє має ще й статус подвійного, бо ж ювілейне. З такої нагоди юні залізничники запросили чимало гостей з «великої» Південної. Й звісно ж, що вони завітали не з порожніми руками, а з купою подарунків. Слід завважити, що гостинці для молодших колег працівники сталевої магістралі виготовляли власноруч не один день, а відтак подарунки стали на святі знаменними Й викликали захоплення не лише в осіб, обізнаних із залізничною справою, а й у пересічних харків’ян.

Ефект «відсутності»

Безумовно, найпомітнішими з подарунків стали результати масштабної реконструкції станції Парк: зусиллями будівничих стрімко здійнявся вгору навіс і розкинув над платформами розлоге накриття оригінального дизайну. Здавалося б, звична річ, але вона надала масштабності так званому вокзальному простору, естетично поєднавшись з архітектурним стилем споруд станції. А суттєве те, що з’явився затишок для маленьких пасажирів.

— Але й це ще не всі подарунки від служби БМЕС, — мовить заступник начальника Малої Південної Вікторія Шморгун. — Будівельники спорудили другу платформу, встелили плиткою й з’єднали її з береговою трьома переходами. Відтепер ми маємо зручно облаштовані дві платформи, з яких можна здійснювати посадку пасажирів до одного поїзда й відповідно — висадку з іншого. Окрім того, будівельники обновили арку центрального входу, й вона по-новому заграла кольорами. А ще добре причепурили фасадні стіни всіх будівель. Словом, ювіляру догоджали як могли, і це їм таки вдалося. Тож, незважаючи на 75-літній вік, все довкола набуло рис сучасності.

Інша «родзинка» не так помітна, але вона також вражає незвичайним інженерним вирішенням. Йдеться про результати заміни старої рейкошпальної решітки на нову. Начебто типове, звичне завдання для спеціалістів Харківської дистанції колії, але вони виконали його з елементами вражаючого ексклюзиву.

— Заміна рейкошпальної решітки виконувалася за проектом колишнього головного інженера Департаменту колії Володимира Яковлєва, — каже начальник Харківської дистанції колії Віталій Тертичний. — В основу проекту були покладені принципи зміцнення реконструкції колії шириною 750 мм за робіт з укладання рейок на залізобетонні шпали. Зазначу, що до цього на дерев’яних шпалах тут експлуатувалися рейки типу Р-38, виготовлені ще в 1939 р., тож, звісно, настав час їх замінити на нові — Р-50. Отже, в процесі роботи, до якої долучилися й спеціалісти служби БМЕС, виникла ідея «злиття» рейки з краєм платформи. Це надало не лише певної вишуканості, а й передусім безпеки та зручності для пасажирів.

Вдячні за подарунки

Чи не найважливішим подарунком для школярів став бездоганно виконаний ремонт та технічне обслуговування двох тепловозів, що забезпечило надійну тягу на весь сезон. Одначе локомотивники цим не обмежилися: мовляв, що ж то за свято без новенького костюма? За справу взялися кравці швейного цеху з пошиття форменого одягу ТЧ-Харків-«Жовтень» — і виготовили для молодших колег півсотні новеньких комплектів верхнього одягу.

Обладнання навчального полігона колійного господарства також суттєво поповнилося. Працівники служби сигналізації та зв’язку встановили чотири світлофори. Віднині майбутні колійники мають чудову нагоду набути нових практичних навичок.

Гадаю, що пасажири з вдячністю сприймуть цікаву фотовиставку, яку розташували в салонах вагонів трудівники пасажирського вагонного депо Харків-Сортувальний. В естетично оформлені рамки взято дві світлини, одна з яких відображає мить навчання юних залізничників 1940 р., а інша — сьогодення.

Харківська дирекція залізничних перевезень придбала нові меблі для навчальних класів. Служба матеріально-технічного постачання значно поповнила гральний майданчик новими елементами розваг для малюків. А ввечері, коли стихне гамір дитячих голосів, над великою територію спалахне якісне освітлення: потужні промені світлодіодних ліхтарів, які встановили фахівці служби постачання, осяють найвіддаленіші куточки залізниці.

Від батька до сина

Яскраве свято відкриття руху не обійшло й дорослих, чиї шкільні роки минали з романтичними мріями про далекі подорожі сталевими магістралями. Адже вони мали чудову нагоду знову повернутися до колії, яка вела до здійснення мрії, зустрівшись з інструкторами виробничого навчання.

Для Олександра Маслова, машиніста-інструктора локомотивного депо Основа, нинішні відвідини Малої Південної були сповнені бентежних почуттів. Бо він ішов не лише на побачення зі шкільними літами: сьогоднішній візит — для нього справжній звіт перед колишнім учителем Сергієм Жовтобрюхом, машиністом-інструктором, котрий навчає його сина Едуарда локомотивній справі.

— Чому хвилююся? А раптом Сергій Петрович дорікне, що не так, як слід, виховую майбутнього машиніста, — пояснює Олександр Маслов. — Цей день для мене по-особливому святковий. Тому що на нашу родину випало два ювілеї Малої Південної: за мого навчання залізниці виповнювалося 45, а тепер син причетний до 75-літнього ювілею.

Наставник та колишній учень міцно тиснуть один одному руки, обіймаються, а тим часом майбутній машиніст, зручно вмостившись на сходинках тепловоза, кладе рученята на зірки погонів батька та вчителя й з усмішкою підморгує мені: мовляв, поквапся, фотографе, зафіксувати зустріч трьох поколінь вихованців Малої Південної.

Привітання від Президента

У такий день до юних залізничників завітали почесні гості, щоб разом з дітлахами розділити радість першого рейсу в ювілейному сезоні, а також нагородити трударів, котрі доклали чимало зусиль для того, аби відкриття руху поїздів стало яскравим святом.

На початок урочистостей на сцену запросили голову Харківської облдержадміністрації Ігоря Райніна, начальника УСБУ в Харківській області Олександра Пивовара, начальника Південної залізниці Миколу Уманця, ректора Українського державного університету залізничного транспорту Сергія Панченка та голову дорпрофсожу В’ячеслава Залозних.

— Кожен з нас пам’ятає ті дні юності, коли мав лише позитивні емоції, перебуваючи тут на святах. Теперішній день особливий: на нього випало 75-річчя відкриття Малої Південної. І в тому, що сталева магістраль перебуває у відмінному стані та розвивається, є заслуга працівників Південної магістралі. Хочу передати слова подяки трудовому колективу «великої» Південної залізниці, всім вам від Президента України Петра Порошенка та за його дорученням нагородити залізничників, — зазначив у привітальній промові губернатор.

Начальник Південної магістралі Микола Уманець щиросердо привітав дітей та їхніх батьків, інструкторів виробничого навчання з історичною подією й вручив галузеві та залізничні нагороди тим працівникам підрозділів, котрі напередодні ювілею оновлювали дитячу залізницю. Відрадно, що серед нагороджених — начальник Малої Південної Олег Маслов, який удостоєний звання «Почесний залізничник». А ще Микола Григорович висловив упевненість у тому, що з часом багато юних залізничників стануть висококваліфікованими спеціалістами Південної залізниці.

Підтвердженням сказаному став виступ ректора УкрДУЗТу Сергія Панченка, який вручив іменні запрошення для вступу на навчання до університету найкращим випускникам Малої Південної.

Валентин Бердута

Источник: http://www.magistral-uz.com.ua/articles/i-novenkij8232kostjum-do-svjata.html

^